Eftermiddagssol den 19. oktober 2012

Det har været det mest vidyndige og stille vejr i dag. Har været ude siden 13.30.

Gået og gloet, siddet og nydt det. Og så har jeg efterårsordnet en stor del af køkkenhavebedene, hvilket jeg lige vil ROSE mig selv for, for det er noget af dét, der ellers altid netop ikke er lykkedes for mig.

En køkkenhave begynder hvor den ender, nemlig om efteråret.

Lige nu, mens kartoflerne af egen avl fra køkkenhaven pluprer lystigt på det elslugende komfur, går Mick og slår græs rundt om halmhytten. Det er plejeniveau 2, dvs det bliver ikke slået så ofte, men det er dog ikke så uplejet som de arealer, som vi kun slår med le en gang eller to om året. Man kan lige ane ham, Mick, bag den flammende hjortetak.

Bedene i køkkenhaven bliver SÅ nydelige. Her har årets høst af løg og kartofler stået og jeg havde ikke lavet trædefri bede. Haven blev anlagt direkte på marken i den harvede ler-muld. Men nu laver jeg bede, 120 cm i bredden, cirka. Bedet til venstre er ikke helt bredt nok, i dét bed har jeg planlagt squash og græskar i 2013. Eet af etageløgene har jeg flyttet ned på en ledig plet bagest i hvidløgsbedet. Bare for at se, hvad den har tænkt sig.

Her i hvidløgsbedet (som man ikke rigtig kan se, det er nederst i bedet længst til højre) vokser også en plet med vild stedmoder, den har bare så mange gavnlige virkninger i relation til skæl og den slags, så den vil jeg gøre forsøg med afkog af og den skal bare i dén grad have en plads i min have.

Her er mange mælkebøtter på Fejø Retreat og mælkebøtter elsker jeg. Den var engang “min plante” – i mange år, faktisk. Nu er det tidslen, agertidsel, marktidsel som er “min plante” – dem har vi i øvrigt også i rigelig mængde.

Mælkebøtterod skulle være et fantastisk remedie for udrensning af lever og galde. Så nu koger den fine rod lystigt sammen med selleriskiverne. De næste mælkebøtter, som jeg graver op, dem må jeg prøve at tørre og drikke mælkebøtterodste på fastende hjerte (og mave) om morgenen.

Skriv et svar

