KWh

Kilowattimer

Strømforbrug

Energiforbrog

Fyringsolie

Vand og vandafledning

Alt det ovenstående er ikke noget jeg beflitter mig med. En gang imellem kommer der en meddelelse om at man skal aflæse sin måler. Det gør Mick. Alle betalinger ryger via PBS. Det er så nemt. Det er SÅ nemt, og især er det nemt og bekvemt når man har penge nok, og det har vi. Hvilket jeg ikke er SPOR ked af, tværtimod takker jeg (stort set) dagligt for at vi kan leve som grever og baroner.

Men NU.

 

NU har jeg besluttet at jeg vil tage permakulturdiplom og jeg bliver i den forbindelse nødt til at sætte mig ind i vores energiforbrug. Og finde veje til at nedbringe det. Det har jeg i og for sig villet alle de år vi har boet her og i og for sig også alle de år vi boede i Ballerup. Men det INTERESSERER mig ikke med alle de tal og tabeller og beregninger og…. og….. og…..

Så andre emner har fået højere prioritet.

I dag så jeg så en indbetalingsting fra SEAS, vores el selskab. 848 KWH har vi fobrugt i en 3 måneders periode. Det er ca 285 KWH pr måned. Er det lidt? Er det meget? Aner det ikke. Men det koster over 2000 kr hvilket jeg synes er en bondegård, men meget af prisen er jo så også moms og grøn afgift og administrationsgebyr. Nå – det vil jeg sætte mig nærmere ind i og jeg skriver om det igen…………

Vi bruger strøm til:

Køleskab. Et alt for gammelt og sikkert alt for strømforbrugende køleskab. Det må jeg undersøge og evt. udskifte køleskabet. Her henover vinteren behøver vi sletikke at have køleskabet tændt, det har vi prøvet før, at klare os uden køleskab. Sådan mest for sportens skyld. Jeg vil demontere køleskabet her i dagene i løbet af min efterårsferie.

Dybfryser. Vi har en gammel kummefryser stående, den banker sikkert en del strøm af og kunne sikkert også med fordel udskiftes. Det må jeg også se på. God årstid, nu er der jo ikke så travlt udendørs.

El vandkoger

Af og til en brødrister

El ovn

El kogeplader

Græsslåmaskine.

Computere

el pærer

af og til en maskine, en symaskine, en boremaskine, en hækklipper.

El vandvarmer til bruseren. Den er slukket, bortset fra 1/2 time før vi skal i bad.

 

Skriv et svar

