Veganerost eller veganer”ost”

I går prøvede jeg så en opskrift på den såkaldte veganerost. Det er skålen længst til højre.

Jeg ved nu ikke om jeg lige synes det smager som ost, men konsistensen er god og fast; smagen er god. Den fremstilles af soyamælk og havrefløde, agar-agar, citronsaft, cachewnødder og gærflager. Tilsatte smag er i denne “ost” basilikum og rå rødløg. Det er er agar-agar, som får den til at stivne. Så jeg må have købt mig et glas agar-agar. Det fås vist næppe i det lokale supermarked, som ellers leverer det meste til dækning af vores daglige fornødenheder.

Ellers er den “mayonæsten”, en særdeles mayonaiselignende sunstand rørt på soyamælk og olie. Sjovt, det kan lade sig gøre, men det emulgerer præcis som når man rører olie og æg. Dernæst en dejlig hummus. I glasset en skøn grøn tomat chutney, mild og god, den har Anna-Pia lavet.

Mums

 

 

Skriv et svar

