Dome nr. to

dome2Jeg er bidt af en gal dome. I efterårsferien foldede jeg papirstykker og konstruerede den enkleste af alle dome modeller – se her.. Tanken var at jeg ville opføre modellen som et super enkelt drivhus med en radius på 2 meter.

Men – en dome der rent faktisk lignede en dome lidt mere er blevet ved med at snurre i baghovedet. Ville jeg mon kunne konstruere sådan een?

Konstruktion er et forkert ord, for der ligger alle nødvendige informationer på nettet. Men altså udføre det i praksis. Nu er det jo så ferie igen og jeg gik på nettet og hentede oplysninger til en såkalt V2 dome. (Den første er V1). Hertil skulle bruges 30 stykker i een længde og 35 stykker lidt længere. Hos os blev det 11cm og 12,5 cm.

I går kom søde gæster. De bor i Bangladesh, så det er ikke så ofte jeg ser dem, men måske hvert andet år kommer de til Fejø. Jeg tænkte de måske ville hjælpe, det er jo hyggelig husflid. Jeg havde skåret noget elefantgræs, for belært af erfaringen turde jeg ikke stole på at papir alene kunne bære. Men hvordan så lave sammenføjningerne?

Det endte med at vil rullede stykker af elefantgræs ind i papir og brugte enden af rullen, uden elefantgræs i, så de kunne klemmes flad og “sys” sammen med ståltråd.

Det er blevet en fin, fin dome V2 – nu går overvejelserne på om jeg vil satse på dén i naturlig størrelse med radius ca 2 meter. Eller om jeg skulle forsøge mig med endnu en papirmodel i V3? Det vil jeg lige tænke lidt over.

dome1

One Comment Add yours

  1. Esther siger:

    Det lyder til at være et spændende projekt. Hvis det skal op i stor størrelse, skal der vel professionelle på projektet?
    KH mor

Skriv et svar

