Findhorn, søndag

Findhorn, søndag

Den officielle del af programmet startede først 12.30, men det skulle vise sig at blive en særdeles  berigende formiddag.

Kl 9.30 var der Taize sange og – danse. Vi var mange, rummet var propfyldt med mennesker med milde øjne. Og vi sang, enkle sange, kanon agtige, flerstemmige sange om taknemmelighed, hengivenhed, velsignelse. Nogle af sangene var (lidt) svære, men så lyttede jeg bare og det var også skønt. Dette varede lige til kl. 11, hvor der var brunch.

Under brunchen sad jeg sammen med en anden Anne, fra Tyskland og hendes kæreste, som er fra USA, men som arbejder på Findhorn med at vejlede (focalizing) lederen. Det var vældig interessant at høre ham fortælle, mest om hans liv med mange forunderlige – ja, mirakuløse – hændelser.

Dagens program startede med en introduktion til Findhorn, først en power point præsentation om Findhorns historie, herunder også organisationen (som jeg endnu ikke helt forstår) og økonomien.

Derpå guided tour rundt på Findhorn et par timer, vi nåede ikke alt, men alt hvad vi så og hørte om var interressant, spændende, relevant.

Efter en tepause kastede vi os ud i livshistorier, under synsvinklen: hvilke grupper har jeg været med i og hvad har min rolle været i de grupper. Vi fik 15 mintter hver til at tegne/skrive vores livshistorier. Så blev vi delt ind i grupper på 3 hvor vi på skift var fortæller, et natur væsen eller en arketype. Det var  heeeelt vildt fedt. Jeg fik arketypen “The Great Mother” og naturvæsenet “en bakke”.

Så var der aftensmad, dejlig vegerisk mad, virkelig velsmagende. En risotto med lidt æg, en krydret tomatsovs og en ovnret med tofu, drys af ristet kokos og jordnødder, grøn sprød salat med en enkel olie-eddike dressing.

Aftenens program var at gå dybere ind i livshistorierne og de gruppeprocesser, som vi har været en del af, herunder ledelse og konflikthåndtering. Et “redskab” var at udtrykke sin erfaring på en skala fra 1 – 10 ved at stille sig et bestemt sted, hvor den specifike plads var udnævnt til at have den-og-den betydning.

Da klokken var 9 var jeg stenet træt og jeg gik hovedkuls i seng.

One Comment Add yours

  1. Esther siger:

    Dejligt at læse om dit ophold i Skotland. I ligger ikke på den lade side, kan jeg forstå. Men I hører om mange ting, som vel kan gavne livet hjemme i Danmark.
    Jeg hører, vinteren også er kommet til Skotland.
    KH mor

Skriv et svar

