Mere ompotning

stevia

Forrige år købte jeg to steviaplanter og den ene fik jeg solgt gennem Fejø Landhandel (som nu desværre er lukket). De stod udendørs og var prægtige. Ja, og så var det kun den ene, der stod der, for den anden havde jeg jo solget. Da den kolde tid kom satte jeg den ind i havestuen. Men ak, det blev for koldt for steviaen og den døde for mig. Sidste år fik jeg en stevia forærende af Hanne. Den har haft det rigtig godt og jeg har sødet mange potter te med dén, jeg har også lagt den i urteudtræk, det søder lidt til alt det bitre. Ud over den søde smag skulle stevia have mange helbredende og sundhedsfremmende egenskaber, blodtrykssænkende, antibakteriel, god ved psoriasis og flere andre ting. Dette har jeg læst i pamfletter af nyere tiltag, men jeg ved ikke om det er underbygget af naturvidenskabelig evidensbaseret forskning.

Hvorom alting er, så lagde jeg mærke til da den begyndte ikke at kunne tage kulden i havestuen. Så kom den ind i stuen i stuehuset – hvor også psysalis har overvintret – men også her blev det for koldt, så den kom ind i alrummet, hvor den jo desværre måtte stå mod nord. Jeg klippede den ned og den har skudt fint og bladene har været benyttet i urtetekanderne. I går skulle den så pottes om og mindsandten om ikke den kunne deles i 6 planter. Jeg er nu usikker på om de alle vil overleve.

rosmarin

 

Endelig pottede jeg rosmarinen om. Det siges at rosmarin kan overleve udendørs på Fejø og nogle steder ser jeg store busklignende planter. Jeg har selv haft een udenfor havestuevinduet og den blev virkelig stor. Men en vinter var der for meget frost og den frøs væk. Jeg fra en anden  at rosmarin også er frosset væk for hende, så jeg foretrækker at planter lidt mindre og slæbe krukken ind i havestuen. De frostgrader som kommer dér, når det er koldest kan rosmarin klare – i øvrigt også vores store citrontræ og vores store nerie.

Rosmarinens grende bøjede jeg ned, så jeg tror jeg kan skøre planter fra, når der er kommet rødder på grenene under jorden. På den måde bliver netop denne plante opformeret.

Jeg brugte 60 liter pottemuld og hyggede mig vel en 3 timer. Arbejdet med palnter er meditativt og fornøjeligt.

3 Comments Add yours

  1. Anonym siger:

    Det godt, du har grønne fingre. Efter den store ompotning må du også have haft lidt sorte fingre.
    KH mor

  2. Madilåget siger:

    Interessant – kan både physalis og stevia overvintre? Og hvor stor kan stevia blive?

  3. Ja, inden døre. Stevia er mere varmekrævende end physalis, man må holde lidt øje med dem. Jeg ved ikke hvor stor en stevia kan blive 🙂

Skriv et svar

