Alas for alant

alantroedder

Jeg havde en alant i et bed i haven, den er selv kommet flyvende som frø – med en fugl eller hvordan ved jeg ikke, men den begyndte at vokse i rosenbedet. Og det er en del år siden. Men glad var jeg, for jeg havde netop ønsket mig en alant, blot vidste jeg ikke at det var dét, den hed. Jeg kendte nogen, der havde een og overvejede at bede dem om en aflægger, den var så køn. Hvorom alting er, så havde jeg en selvsået alant, ikke længere i rosenbedet, men i et andet bed og jeg ville gerne flytte den.

I depotbedebe var der også en alant, som skulle ud i Den Helbredende Have på Fejø. En læge-alant, ganske vist – men jeg tænkte, at det vel ikke kunne have den store betydning. De to planter ligner hinanden temmelig meget, rundere blade på den ene, men de samme gule blomster. De kunne begge komme ud og pryde de permanente bede i DHH (Den Helbredende Have).

Først gravede jeg den almindelige alant op og ned i trillebøren med dén. STOR rodklump. Så lægealanten. Stor var min forbavselse, da jeg så lægealantens rødder. Lange som slanger, bløde og bugtende sig. Lægealanten har også formeret sig mere villigt, den har dog kun stået dér i depotbedet i godt et år. Men den var stor, kunne deles.

Så halvdelen af lægealanten er kommet i DHH, resten er blevet til 6 potter, som kan sælges, nedgravet i det såkaldte salgsbed i DHH. Den almindelige alant har jeg plantet i læbæltet og ved halmhytten.

Rødderne er dét man mest bruger, når læge-alant skal anvendes medicinsk. Tørrer dem og anvender dem pulveriseret i te. Evt. kandiseret. En sød smag står der i bogen – så det måtte forsøges. En enkelt rod blev skrællet og en lille skive serveret på salattallerkenen . Føj for dén, hvor det smagte. Det skulle være rigtig godt for nyrerne, rensende.

Næste skridt er at vaske rødderne grundigt, så de kan tørre – tiden må vise, hvor meget eller hvor lidt vi kommer til at bruge dem i teer, snapse og tinkturer.

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Jeg slog navnet alant op i min staudebog, nogle arter bliver 1½ meter høj, og rødderne breder sig voldsomt, den er vist ikke nem at holde i ave.
    KH mor

Skriv et svar

