Damefrokost med tang

tangfrokost

Jeg havde to veninder på besøg, eller mere præcist en god ven og en bekendt, som er en god ven af min gode ven. Vi gik en lang tur gennem det spirende helbredende haveanlæg, opover marken med den nye sø, det nypløjede stykke hvor der skal plantes pil, til mergelgraven og videre ned over markerne til vandet. Vejret var helt stille, hvad jeg elsker.

Lavvande og dermed masser af tilgængelig frisk tang. Samtalen faldt på tang og hvor sundt det er og hvad gør man, egentlig. Og det vidste jeg, at tang er en koldtvandsvoksende alge, så lige nu er der masser og masser af friske skud. Man kan blot vride tangbladene forsigtigt af stenene og tage en buket med hjem.

Hjemme blev det friske klippet af, noget blev kogt i 3 minutter, andet blev snittet fint og lagt i en olie/eddikemarinade. Jeg havde tørret tang fra sidste år. det blev lagt på brødristeren og stødt i morteren. Vipti, vapti, vupti og der var 3 slags tilbehør af tang til den i øvrigt meget enkle, men ikke desto mindre lækre frokost.

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Det må være dejligt lige at kunne gå ned til vandet og høste tangplanter, og altså vide, hvordan de bruges i husholdningen.
    KH mor

Skriv et svar

