Blæst og sol

hvidloeg

Hvidløgene i Den Helbredende Have på Fejø blev egentlig sat for tidligt i efteråret 2012, det har nok været i slutningen af september eller begyndelsen af oktober – næh, vent nu lidt, da der var Frøsamlerårsmøde den 22. september var hvidløgsbedet etableret. Men i hvert fald, det er en masse løg, som jeg havde fra Frøsamlerne, af min egen opformering. De står meget fint derude nu, jeg vil tro der er to m2, så det er et pænt stort stykke. De er bare kommet SÅ fint.

italiensk_ingefaer

Så er der den italienske ingefær, som er mere speciel end den danske “ingefær”. Importeret fra depotbedene og dermed fra Orø Urtehave (OU). Jeg slog den op, som jeg gør med utallige planter, gang efter gang, for jeg kan jo ikke huske det, men efterhånden hjælper det vel.

kulsukker

Dette er kulsukker, endnu i depotbede. Vi har 4 slags, denne er fra OU, så har jeg een fra Frøsamlerne, en anden fra OU og endnu een fra Mira og Esbens Have i Den selvforsynende landsby fra dengang jeg var på permakulturcertifikatkursus. Det trænede øje vil se at den allerede er begyndt at blomstre.

kvan

Kvan er plantet ud i haven, dette er kavn fra OU. Det er een af de tidligste palnter, som man kan gå ud og høste – desværre er smagen mig ganske afskyelig.Men den er super C-vitaminholdig plus meget mere sundhedsfremmende.

lungeurt

Lungeurten fik jeg fra OU allerede i 2010, den har haft det rigtig godt i depotbedene, hvad de jo ikke hed dengang. Nu er den kommet ud i stiv lerjord og fuld sol, jeg tænker jeg må etablere noget skygge til den. Men der er mange blomster. Mange, mange blomster.

purloeg

Purløgene er også væltet frem, de står i min egen have, men jeg tror nu jeg flytter dem.

violer

Og så er der violer en masse, de vælter frem. Et par stykker har jeg flyttet ud i DHH bedene.

Et værre blæsevejr var det i går, ingen lyst til at gå i vandet. Tørt bliver alt og jeg må vande potterne i salgsbedet og selvfølgelig alt det nysåede og ompottede. Så får man lige kigget til det hele.

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Når først planterne har et godt rodsystem, kan de fleste sikkert klare sig uden alt for megen vanding.
    KH mor

Skriv et svar

