Køkkenlaboratoriet

koekkenlab

 

Nogengange er det super godt at have plads. Jeg er begyndt på et superinspirerende kursus, 7 tirsdag aftener på Nyord med William Houmann om netop vilde planter og deres medicinske egenskaber – plus deres kulturhistorie.

Allerede første kursusaften kom vi i gang med “hands on” – vi samlede violer, som kom i mandelolie, blade af vorterod som blev lagt til tørre, høstede pil og skrællede barken af, barken blev dels lagt til tørre og dels lagt i spiritus, høstede brændenælderødder, vaskede dem og lagde dem til tørre, høstede følfodblomster og lagde dem i sirup. Dagen efter, det vil sige i går, onsdag, måtte jeg fluks prøve det samme, jeg nåede dog ikke følfod og brændenælderødder, men havde en god formiddag med violer, vorterod og pil. Af opskrifterne, som jeg lagde her på bloggen i går, lavede jeg en “brændenældeshot” af friskplukkede brændenælder og æblemost – det smager bare rigtig godt!!

violer

vorterod

pilebark

braendenaeldeshot

 

Og så har jeg fået lagt kartofler og en masse småting. Jeg var også i vandet, men vinden var for kold.

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Det lyder spændende med alle disse planter, man kan drage nytte af, hvis man altså har den nødvendige viden.
    KH mor

Skriv et svar

