Tangen og maden

Vi har jo fået en vældig interesse for tang her på Fejø. Eller nogen af os har.

Sidste år (2012) var jeg ved Fornæs nord for Grenå for at samle tang en tidlig morgen ved lavvande. Tang-Thorkild hjalp mig. Jeg har også efteråret 2011 høstet tang her på Fejø og eksperimenteret lidt sammen med Lone.

I år har jeg været på hele 2 kursusdage, så nu skulle jeg jo til at i gang med at høste og bruge tangen her fra Fejøs strande. Det er jo mest blæretang, vi har, men jeg fandt også en del rørhinde.

Nå, men det starter jo med at man er ude at bade. Plukke en håndfuld friske tangskud og rørhinde i den anden hånd.

Hjemme skal tangen renses, de ældre dele klippes fra, så det kun er 1-års skuddene man bruger. Lægges i en lille bradepande eller et ildfast fast, dryppes med olie (fx solsikkeolie), salt og sesamfrø. Bages i ovnen ved lav varme, 150 grader, i en halv times tid. Meget lækre tangchips.

Rørhinden skal skylles meget grundigt, det er svært at få den helt ren og fri for sand. Kan serveres frisk, med en eddikedressing og lidt høvlet chili.

Jeg har lavet en del eksperimenter med tang efterhånden, blandt andet tang i brød og i brændenældepesto. Disse eksemler er små retter med tang som hovedingrediens.

b5

 

b6

 

b7

 

b8

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Glæder mig til at sætte tænderne i nogle af dine tangprodukter.
    KH mor

Skriv et svar

