2. november. Vejrtrækningen

Fokus er i dag på at trække vejret. Det gør vi jo automatisk, uden at vi behøver at have opmærksomhed på det.

Men i mange meditative traditioner bruger man vejrtrækningen – eller rettere: opmærksomhed på vejrtrækningen – som et slags anker, en fordinden sig bevidst med både krop og nu.

Opgaven fra Mindful Ground lyder:

Hvad lægger du mærke til, når du kortvarigt i løbet af dagen retter opmærksomheden mod åndedrættet?

http://www. mindfulground.com/30-day-living-mindfully-blog-challenge-day-2  – See more at: http://www.mindfulground.com/30-day-living-mindfully-blog-challenge-day-2/#sthash.ga2MZ9uu.dpuf
Hvad lægger jeg mærke til? Dette at vende opmærksomheden mod åndedrættet i løbet af dagen, når jeg lige husker det og det gør jeg ofte, er en praksis, der efterhånden er blevet en del af min hverdag. Det gør at jeg bedre kan nyde og glæde mig over, ja, endda føle taknemmelighed over det behagelige – som der heldigvis er meget af. Det ubehagelige kan jeg bedre acceptere og rumme – selv om en del af mig vil have at det skal gå væk. Hvad det jo også gør, ubehag forsvinder. Ligesom behag. Det er en stadig skiften.
Nå, men lige nu mærker jeg spændinger over skuldrene og ned i overarmene, som løsnes når jeg mærker åndedrættet og giver efter. Ja, ikke lige nu, for lige nu skriver jeg. Men i korte pauser, når jeg holder op med at skrive og blot registrerer åndedrættet. Det er skuldrene. Jeg synker ind i en tilstand af fredfyldthed – som imidlertid hurtigt afløses af rastløshed. Jeg var jo ved at skrive, jeg må have blogposten færdig.

Skriv et svar

