3. november, at sidde

Dagens udfordring fra Mindfulground handler om at sidde. Altså siddende meditation, der hvor jeg kommer fra kalder vi det for praksis, at praktisere. Jeg startede en egentlig praksis i november 2007, tænk, det er 6 år siden. Mit mål var at sidde 25 min hver dag – det skulle vel ikke være så svært.

Men det var det.

At prioritere målrettet at sidde og blot være i kontakt med åndedrættet og det, der foregår i sindet. Ikke sove, ikke læse, ikke se fjernsyn, ikke tale i telefon, ikke arbejde, ikke gå tur, ikke lave mad, ikke gå i vandet, ikke drikke rødvin, ikke ligge henslængt ……. ikke GØRE noget af det, jeg gennem 55 år havde vænnet mig til var hverdag.

Praksis faldt på plads for ca. 1 1/2 år siden i forbindelse med en 5 dages retreat med min lærer Jens Erik Risom og mit uddannelseshold (Jeg er næsten færdig med et 3-årigt uddannelsesforløb til mindfulness lærer/mindfulness formidler). Jeg har siddet uden indre modstand mod lige netop dét hver dag i en halv time. Og det har jeg naturligvis været både glad og stolt over.

Lige nu er der gået ged i det igen, jeg passer ikke min daglige praksis på trods af at jeg har en aktiv beslutning om at jeg vil – det irriterer mig, men jeg er også vis på at jeg nok skal komme i gang igen.

Jeg får meget ud af at iagttage mit eget sind, ved at være i væren frem for i gøren. Der sker en langsom, langsom udvikling henimod større og større accept af det, som er.

Det virker ind på alt, på alle niveauer, som et enzym.

http://www.mindfulground.com/day-3-sitting-meditation#sthash.BrD1bFxZ.dpuf

Published by: Anne Moloney, Fejø Retreat

I live together with my husband at the most wonderful place of Fejø Retreat. I am a trained mindfulness meditation teacher and body psychotherapist. On the land we are realizing our permaculture design with the help of many volunteers. A healing garden opened in 2013.

Kategorier Uncategorized2 kommentarer

2 thoughts on “3. november, at sidde”

Skriv et svar

