7. november, drik en kop te

I dag er det sønnikes fødselsdag. 26 år. Wow.

Jeg skal til yoga første gang. Wow.

Dagens udfordring fra Mindfulground er: Nyd en kop te!
Ja, det kan også være en kop kaffe.
Eller en kop kogt vand – eller……..

Udfordringen er at være til stede i nuet mens man drikker en kop te (eller hvad der nu er i koppen). Hvad sker der? Bare drikke te. Ikke høre radio samtidig. Eller køre bil, eller skrive to-do liste, eller tale med katten, eller……
Fokus i opmærksomheden er på at jeg drikker te (eller hvad det nu er).

Jeg gør ofte denne øvelse med en kop te, skræl en gulerod, børst mine tænder, whatever. Der sker det, at jeg oplever intenst, smag, duft, temperatur, tekstur, bevægelse, lyde….. nydelse, velbehag (jeg tror, at hvis jeg ikke oplever dette velbehag går jeg ud af øvelsen, men jeg har endnu ikke været bevidst om at det ikke var dejligt).
Denne intensitet afbrydes ustandselig af tanker om, hvad jeg også vil, også lige kunne gøre – og af hvad jeg burde gøre.
Det bliver sådan en on – off oplevelse: jeg sanser tedrikningen, tanker afbryder, vender tilbage til sansningen, tanker afbryder, sansning, tanker, sansning, tanker.

Det nye er at via opmærksomheden er jeg i stand til hele tiden at vende tilbage til den primære sanseoplevelse og i ganske korte nu´er eller øjebliksglimt faktisk at være til stede med glæde, taknemmelighed, nydelse på et ordløst plan.
http://www.mindfulground.com/day-7-tea-meditation#sthash.p6wAgeyI.dpuf

One Comment Add yours

  1. Esther Vinter Pedersen siger:

    Tillykke med Seans fødselsdag, hvor tiden dog iler.
    Håber, du havde en god yoga-oplevelse.
    KH mor

Skriv et svar

