Hverdagsmad, søndagsmad

sundfrokostHvad vi får at spise afhænger af, hvad vi lige har i huset og af humøret – hvordan er lystbarometeret i forhold til madlavning.

Vi har grønkål i haven og jeg havde købt en broccoli. De skal helst bruges nogenlunde hurtigt, broccolierne, ellers bliver de gule og jordslåede og i det hele taget dårlige og så er det madspild og det gider vi slet ikke. Gulerødder har vi for det meste og så nogen sjove kæmpe pastaskruer jeg havde købt en dag på tilbud.

Af een eller anden grund følte jeg mig inspireret til at lave en sund og lækker frokost, og det kan man faktisk lave på 20 min.

Sætte vand over i elkedlen, ordne broccilien, sætte den over. Æggeur på 15 min.

Sætte pastaen over.

Køre grønkålen i foodprocessoren med hasselnødder, lidt æblemost, salt, en smule rosiner, dijonsennep, olivenolie og lidt tamari.

Skrælle gulerødderne og rive dem i foodprocessoren , uden at den var vasket af.

Æggeuret ringer. Broccoli og pasta er kogt, alt øses op på to tallerkener og værsgo, sund og lækker frokost. Og billig.

sundaftensmad

Til aften var det lidt på samme måde. Jeg havde købt aubergine og champignon på Lolland forleden, kan bare så godt lide det. Rødbeder har vi for det meste, det samme gælder hvidløg. Og så var der noget halvgammelt hjemmebagt flute.

Tænd for ovnen, 200 grader. Skær auberginen i pænt tykke skiver, læg i ildfast fad, fladt, eet lag, dryp olivenolie på og salt. Riv ost, dette var gouda, og drys rundhåndet ud over skiverne. Ind i ovnen. Herfra tager det 30 minutter. Auberginerne er færdige efter 20 min.,

Champigninerne sauteres i olivenolien bare med en smule salt.

Rødbederne skrælles og køres i foofprocessoren med lidt salt, æbæemost kanel og valnøddekerner. Det bliver en sødlig, krydret råkost/pesto.

Hvidløg pilles og skæres i tynde skiver, det gamle flyte lægges i tynde skiver på bagepalden, dryppes med olivenolien, på med hvidløgene, ud med auberginerne, og så hvidløgsbrødskiverne ind i ovnen i 10 minutter. Hele operationen har taget 3 kvarter, dejlig mad.

Skriv et svar

