En stilhedsdag

Artikel om stilhedsdag, mindfulness

Først en definition. Mindfulness er en engelsk oversættelse  af ordet “sati” som fra det oldindiske sprog pali oversat til dansk betyder “at huske”. Det engelske ord mindfulness oversættes bedst til dansk som nærvær, nærværende, bevidst nærvær, opmærksomt nærvær.

En stilhedsdag indgår i de 8-ugers kurser med introduktion til mindfulness, som jeg afholder på Fejø Retreat. 8-ugers kurserne er 8 gange 2 – 3 timer, typisk en aften om ugen, hvor man lærer om mindfulness i teori og praksis, suppleret med hjemmearbejde i form af daglige øvelser.

At være stille sammen er almindeligvis noget vi forbinder med noget privat – eller måske noget religiøst. Alle kender til hvor skønt det er at kunne fordybe sig, uden anstrengelse, og samtidig være i et tyst, nærende samvær med andre. Et eksempel kunne være moderen, der sidder og strikker mens børnene er stille fordybet i indviklede konstruktioner med lego. Sådanne stille, dyrebare nærende stunder er noget vi alle har erfaringer med, uden at vi måske har tænkt nærmere over, hvor skønt det egentlig er og hvor svært det er at få til at ske. Solen skinner eller regnen trommer mod ruden, det er ikke så vigtigt, mobiltelefonen ringer ikke, sms´erne kommer ikke tikkende ind, radio og fjernsyn er slukket, ilden knitrer i brændeovnen. Fredfyldt forbundethed opstår.

På en stilhedsdag bringes bevidstheden ind i, at det netop er dét man gør, når man er stille sammen; når man IKKE konverserer, løser problemer, planlægger, evaluerer, fyrer jokes af eller hvad vi mennesker ellers bruger sproget til. Således bevidst at bringe sig i indre tilstande af ro, åbenhed og tillid – sammen med mennesker man dybest set ikke kender – kræver nogen træning og derfor ligger stilhedsdagen hen mod slutningen af et 8-ugers forløb. Den enkelte har fået en konkret, bevidst forståelse af, hvad disse tilstande består af og hvordan man kan bringe sig  i dem. En nærende dag, 5 – 6 timer i hvilende åbenhed.

Udover meditative øvelser som deltagerne kender i forvejen kan aktiviteterne en sådan dag være

  • Lytning til stille musik, for eksempel klassisk guitar
  • Fordybelse i at tegne, male, skrive, strikke
  • Spise i stilhed
  • Drikke te
  • Kigge ind i ilden
  • Hvile
  • Gå tur
  • Kropsøvelser og nærende selvmassage

Sådanne stilhedsdage ind imellem, måske blot to gange om året, giver vore overophedede hjerner en velfortjent pause. Tiden er godt givet ud på at prioritere “væren” frem for “gøren”. Man får ikke alene fornyet energi, hele ens nervesystem regenererer.

Fejø Retreat i februar 2014
Anne Moloney

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Altid spændende at høre og læse lidt om mindfulness, der er så meget oppe i tiden.
    KH mor

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s