Falafler

Endnu en posting om mad!

Men ved du hvad, mad er bare een af de ting, som bliver ved med at interessere mig. OG jeg forundres stadig over, hvor nemt det er at blive mæt hver dag, hver eneste dag, her i gode gamle Dannevang. Når noget bliver en vane kan man forledes til at tro at det er en selvfølge. Og det er det bare slet ikke.

I dag lavede jeg falafler til frokost, det er så nemt. Falafel er en kikærtefrikaldelle.

falafel1

Man skal have sat kikærterne i blød natten over, men de skal ikke koges. Og ligesom man hakker kødet til frikadeller, så hakker man også de opblødte kikærter og rører dem til en fars med forskellige krydderier.

falafel2

Jeg er så heldig at have brugsretten til en supergod foodprocesser, Magimix. Så bare ned i kværnen med kikærterne, et par fed hvidløg, en chili, saften af en citron, lidt salt, en skefuld sesampasta (tahin), to tsk spidskommen.

Tryk på knappen og spæd op med soyamælk (eller noget tilsvarende) så konsistensen bliver god.

Ingen æg, ingen fløde, ingen olie, ingen mel, ingen havregryn. Bare rå, opblødte kikærter og passende med krydderier. Jeg har lavet falafler efterhånden med alverdens krydderurter, det er kun fantasien, der sætter grænser.

Steg dem på panden i riiiigelig olie med medium varme, 4 min på hver side. Server straks, de er knasende sprøde. Dagen efter er de skønne og bløde i madpakken eller som en del af en portion biksemad.

falafel3

One Comment Add yours

  1. Esther Vinter Pedersen siger:

    Det er helt sikkert, at jeg snart vil prøve at lave disse kikærtefalafler. Det vil være et at mine nytårsfortsæt.
    KH mor

Skriv et svar

