Videre med permakultur diplom processen, skitser

Jeg kan se i logbogen, at min proces er gået helt i stå i oktober 2012, altså for over 2 år siden.

Suk.

Jeg har haft mange tanker siden LAND Center akkrediteringen i efteråret 2014 og efter at jeg afsluttede min meditaitonslærer- og mindfulnessformidlerudannelse i december 2013 at jeg ville gå videre med min diplomproces. Imidlertid har døgnet kun 24 timer og jeg må sige at arbejdet med Den Helbredende Have på Fejø har været yderst krævende, både tidsmæssigt og personligt. Dette er ikke en klage, blot en konstatering og en væsentlig del af forklaringen på at min permakulturdiplomproces er gået i stå.

Jeg besøgte i maj 2013 et spændende permakultur sted i Sverige, nemlig Kosters Trädgårder, som min daværende vejleder Tony Andersen kendte til og anbefalede mig. Kosters Trädgårder er et fra jord til bord projekt på en ø og de to grundlæggere og ejere lever af det. Meget inspirerende.

Jeg må så bare konstatere, efter at have tænkt ret meget over det, at de 2 dygtige mennesker på Kosters Trädgård er både dygtigere og mere fokuserede end jeg er. Desuden er der på Kosterøerne et langt bedre forretningsgrundlag i form af 300.000 dagsturister på årsbasis. Det er aldrig lykkedes mig aty finde ud af, hvor mange besøgende turister, vi har på Fejø. Men det er nok ikke så få endda, vores lokale købmand lever jo af turisterne. Lad os sige at sæsonen er på 12 uger. Hvis vi har 200 besøgende om dagen (inklusiv sommerhus ejerne og sommerhuslejerne) i 84 dage, er det 16800. Hvis det daglige, gennemsnitlige besøgstal er 1000 er det 84000. Men der er alligevel langt til 300.000. Gad vidst, hvordan jeg kunne finde ud af, hvor mange turister vi egentlig har på Fejø?  Vi har jo en turismeambassadør på De Danske Småøer, meget meget sød dame – måske skulle jeg skrive til hende?

Nå, hvorom alting er har jeg efter besøget på Koster Øerne endegyldigt besluttet at et permakultur projekt her på Fejø for mit vedkommende ikke kan eller skal have en forretningsmæssig dimension med sigte på at være den primære indtægtskilde for mig, og det er så både mine egne faglige og personlige kompetencer kombineret med forretninsggrundlaget på øen, der afgør dette.

Fortsættelse følger……. det er dejligt at skrive tankerne ned

 

 

One Comment Add yours

  1. Esther Vinter Pedersen siger:

    Permakultur kan meget vel være fremtiden for en hel del mennesker, kedeligt det så selv med en stor arbejdsindsats og ganske megen viden om emnet synes meget svært at få så stort overskud af sin indsats, at man kan leve af det.
    KH mor

Skriv et svar

