Så og spire

I dag har jeg sået porrer!  Af frø jeg selv har høstet. Sidste år (2014) såede jeg også selv mine udplantningsporrer, men det var købefrø. Så nu i år er det jo SUPER spændende om de vil spire. Heldigvis er jeg så tilpas tidligt på den at hvis de nu skulle gå hen og IKKE være spiredygtige, så kan jeg nemt nå at købe en pose frø og så dem. Men de skal faktisk sås tidligt, har jeg læst.

saogspirer4

 

Derudover har jeg den lykke, at to citronverbenaer – som er en plante, der skal overvintres i drivhus, det er jeg ikke så vil med, men jeg bærer over lige med citronverbenaen, fordi den har en fuldstændig fantastisk smag – som har stået ude hele sommeren og haft det enten for tørt eller for vådt, de kom ind i havestuen, rettidigt, her må jeg lige rose mig, og så begyndte de at se mærkelige ud, de fik noget sortgråt noget på bladene, klistret og ad badr, og ærlig talt jeg troede ikke de klarede mosten sådan som de stod der og tabte de fleste blade. Nå, men så her i begyndelsen af januar var der udsigt til frost, ret meget frost, det kan havestuen ikke klare, så jeg tod citronverbenaerne ind. Her må jeg lige rose mig lidt igen. Hvad gør en klog, tænkte jeg ved synes at de ynkeligt strittende “grene” – jeg klippede dem ned. Hårdt og brutalt, så må det briste eller bære og jeg var 80 % sikker på at hvis de ikke allerede var døde, så havde jeg da nu fået dem slået godt og grundigt ihjel.

Og se nu, DE SPIRER på livet løs. NU skulle de have mere lys. Måske kan jeg konstruere nogle lyskasser.

saogspirer3

Og så er der kartoffelspirer. Det var godt nok tidligt at købekartoflerne allerede var fulde af store spirer, men nu har jeg skrællet dem af og sat dem, det skulle give de bedste læggekartofler.

saogspirer2

 

Til sidst er der ærtespirer. Det var nogle tørrede grønne ærter, jeg købte, lidt som et eksperiment. Har jo læst om middelaldermad og om hvordan Lolland var kendt for sine ærter. Og jo, det smager rigtig godt, har kun lavet 2 retter med grønne tørrede ærter, men nu skulle jeg se om du ville spire, for så skal jeg da prøve at dyrke dem selv. De spirer bare så villigt.saogspirer1
Tekst og foto: Anne Moloney, uploadet 31.01.2015

Published by: Anne Moloney, Fejø Retreat

I live together with my husband at the most wonderful place of Fejø Retreat. I am a trained mindfulness meditation teacher and body psychotherapist. On the land we are realizing our permaculture design with the help of many volunteers. A healing garden opened in 2013.

Kategorier Uncategorized1 kommentar

One thought on “Så og spire”

  1. Har man gode. grønne fingre, får man en masse frø til at blive til planter, der glæder sig til at komme ned i jorden og vokse sig flotte.
    KH mor

Skriv et svar

