Kartoffelbedet, det ny kartoffelbed

Det har været en pænt stor beslutning, om vi skulle udvide grøntsagshaven med endnu et bed. Der er ca 100 m2 med et årige grøntsager, dvs der er et lille bed med stauderug, som imidlertid endnu ikke er blvet til staude og der er et større bed med hvisløg til selvforsyning, hvisløg sættes i efteråret og høster året efter – ok. det er etårige. Vi har jo lissom nopk at gå og holde. Syns man.

Men så er der det, at vi er blevet LAND Center. Det motoverer i den grad til faktisk at arbejde med permakultur, dvs arbejde med at realisere designet, som vi udarbejdede i 2009 i forbindelse med at jeg tog mit certifikat, designet har en 20-årig realisationstid og der er udlagt jord, således at 30 familier skulle kunne brødfødes, med grøntsager, så er der jo også alt det andet man spiser.

Siden 2012, hvor vi begyndte at anlægge Den Helbredende Have på Fejø har jeg “arbejdet” med grøntsagshaven, jeg ved ikke hvorfor men det er bare så stor en glæde for mig at så og høste de grøntsager, selv om jeg kan synes at det er svært at prioritere netop dét i hverdagen.

Men hvorom alting er så besluttede vi i november, efter kurset “Pengenes Magi” at vi ville anlægge yderligere et bed, startende med kartofler og som den første udvidelse af grøntsagshaven, hvor visionen altså er at der dyrkes til 30 familier. Lige nu og her er det os selv, der bor her plus alle de frivillige.

Stedet har jeg haft i tankerne længe, så først skal græsset slås med le – det gjorde vi faktisk i efteråret. OG så en omgang med elplæneklipperen.

Derpå et lag pap – som vi får fra lokale på øen – og ovenpå det: tang.

Vi har hentet 5 læs tang ved stranden indtil videre og bedet er ca 30 m2, det skulle egentlig have været ca 40 m2, men det må blive udvidet til næste år.

Jeg har haft 2 kg kartofler til forspiring, tidlig Marabel og middeltidlige Sava. Spændt på udbyttet! Og hvornår vi mon kan høste de første!

Jeg lagde dem i dag, den 6. april. Har bestilt flere læggekartofler i Det Økologiske Gartnere Plantagen i Horslunde, skal hente dem på tirsdag.

kartoffelbed1

kartoffelbed2 kartoffelbed3 kartoffelbed4 kartoffelbed5

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Det må være ganske dejligt at kunne høste grøntsager til sin egen husholdning – stor eller lille. Et stort arbejde må det være. Håber for jer, udbyttet bliver så stort, som I ønsker.
    KH mor

Skriv et svar

