Min yurte, 1,0

Engang byggede jeg en tipi. Faktisk var jeg med til at bygge en tipi på Svanholm, så byggede jeg en tipi på Lillevangsgården og senere byggede jeg en lille, mini tipi her på Fejø. Den lille, sidste tipi har vi endnu, men det er ikke hvert år vi stiller den op.

Nu vil jeg bygge en yurte. En yurte er de mongolske nomaders telt.

I yurten skal de frivillige sommergæster bo og den bliver i første omgang bygget uden fast gulv, men direkte på jorden. Jeg vil dette efterår gå i gang med at planere det jordstykke, hvor yurten skal stå.

Yurten bliver opført som en workshop i påsken 2016. Det bliver en 6 m i diameter yurte, med 28m2 i indvendigt mål. Sidehøjden er 1,5 meter og tophøjden er 2,6 meter.

Inden da – her hen over vinteren – er der en lang række ting som jeg skal planlægge og finde ud af:

Planlægge yurtens forskellige dele – væggene og taget, indvendig og udvendig beklædning på vægge og tag, isolering på vægge og tag, tophul, overdækning af tophul, døren,
– opvarmningen
– rumdelere
– “senge”
rygstøtter, så man kan sidde behageligt på gulvet
– hvilke redskaber skal bruges
– økonomi, hvad kommer det til at koste
Få fat i/skaffe og tilvejebringe de forskellige materialer, mange af dem forhåbentlig som genbrug
Planlægge workshoppen
Invitere deltagere

  • Jeg er heldigvis godt i gang!!

Anne Moloney, oploaded 24.09.2015

Skriv et svar

