Beskrive, analysere, reflektere

I mit arbejde med mit permakulturdiplom bliver jeg udfordret på min egen tænke- og formulerings- og formidlingsevne.

Det er ret nemt for mig at beskrive fænomener i den ydre og indre verden, ting, tanker, processer. Det er det, jeg gør lige nu, jeg beskriver mine tanker. Beskrivelsen er svaret på spørgsmålet “hvad?”

Men analysere? Hvad er det at analysere? En analyse? Det er vel at opdele i delelementer. Hvis jeg skal analysere mine tanker lige nu……. hvad er delelementerne i mine tanker? Hvad jeg tænker og hvordan jeg kan formidle disse tanker lige her og nu. Tanker om hvad der er beskrivelse, hvad der er analyse og hvad der er reflektion. Tankerne går tilbage til mange, mange timers beskæftigen mig med dansk, sproget dansk. Jeg er dansklærer. Jeg kan rent faktisk undervise i dansk. Analyserne var så uendeligt kedsommelige. Mange analysemodeller har jeg kendt til og brugt i min tid – det vil sige lige nu kommer der et historisk element ind i mine tanker, eller måske snarere et erindringselement. Analysen må være svar på spørgsmål som “hvilke?” og “hvordan?”, “hvor meget?” og “hvor længe?

Og så reflektionen. Reflektionen er vel fortolkende. At solens lys reflekteres i vand betyder at lyset sendes tilbage. Tankerne møder et spejl, dette spejl må være den synsvinkel eller den referenceramme, som er rundt om de pågældende tanker. Reflektionen må være svar på spøgsmålet om “hvorfor”?

Hmmmm, det er meget, meget svært, det her.  Jeg skal nok “bare” øve mig. Ja, og så har jeg valgt den engelske diplomvej, det vil sige jeg skriver og udtrykker mig på enegelsk.

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Dejligt at læse, hvordan du spiller bold med dine tanker og får svar på mange ting. En kunst, som sådan en som mig godt kan være lidt misundelig over, at nogen mestrer. Hos dig beundrer jeg det – meget.
    KH mor

Skriv et svar

