Tanker om livet – undfangelsen

Tankerne om døden hænger uværgerligt og først og fremmest sammen med tankerne om livet.

Hvem er jeg? Ja, dybest set er jeg vel en lille lysplet, som i de pointilistiske malerier, er det mon ikke sådan de hedder. Et billeder består af mængder af små prikker af vibrerende lys, set lidt på afstand flyder prikkerne sammen.

Jeg forestiller mig at jeg har levet før og at jeg vil komme til at leve igen, altså ikke denne fysiske krop som jeg, den lille lysplet for tiden bebor, nej, mange forskellige kroppe på forskellige tider har jeg haft bolig i. Dette er ikke noget jeg har erfaring for, det er bare det, der giver mest mening for mig, når jeg som nu tænker tanker om livet og døden.

Jeg forestiller mig at det har været magtpåliggende for mig at inkarnere. Mine forældre havde intet ønske om at jeg skulle manifestere mig grundet deres favntag, som jeg kan regne mig frem til må have været i juli måned 1951. Men det kan jo smutte, det skidt, som man siger, og en plet på lagnet skulle jeg have været, som så mange andre med mig i alle de mange århundreder FØR den fri abort, p-piller, spiraler og hvad ved jeg.

Så da, ved undfangelsen, begyndte den fysiske form og den lange fysiske rejse, som jeg nu kan se tilbage på som mit liv og det liv der har formet mig og jeg har formet dét.

Har jeg modtaget kærlighed? Ja, jeg var et elsket barn og jeg er elsket nu, som aldrende voksen. Det er ikke i alle perioder af mit liv at jeg har været i stand til at erkende dette faktum at jeg er elsket, men jeg ved det nu, og har vidst det i snart mange år.

Har jeg givet kærlighed? Joooooo……. det flyder fra mig ind imellem.

 

Skriv et svar

