Surdeje af æbler

Så er jeg i gang med en ting, som jeg har tænkt og tænkt og tænkt på i laaaang tid. Surdejsspørgsmålet.

Jeg kan rigtig godt lide at bage og faktisk bager vi langt det meste af vores hvedebrød selv. Rugbrødet – det er så som så, i nogle perioder har vi været inde i en god rutine, men så efter nogen måneder stopper det af een eller grund og kommer ikke rigtig i gang igen.

Men surdej er moderne, surdej er trendy. Og jeg ææææælsker når jeg kommer til byen, storstaden, at købe en sandwich eller en salat på eet af de hersens nymodens steder og så nyde det surdejsbrød, som typisk hører til. Salaten, med al respekt, den har vi bedre selv, men inspiration, bevares, det kan man ikke få for meget af.

Og så er det jeg har tænkt: Jeg må kunne lave det selv, det surdejsbrød. Og jeg har tænkt længe, overvejet grundigt, det skulle jo ikke gerne være een af disse raptusser jeg får, sætter noget i gang og så….. ja, så ligger det dér, som udvidelsen af den ide, det oprindeligt var, men absolut ikke færdigt.

Nu har jeg så lagt an til en hvedesurdej OG en rugsurdej, begge startet på basis af æbler. Det kan kun blive godt. Om nogle dage skulle de første brød være klar. Det er jo organisk, hvordan surdejen udvikler sig og opfører sig, det er helt sammenhængende med hvor varmt der er i lokalet.

 

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Kære Anne: Held og lykke med surdejen.
    KH Mor

Skriv et svar

