Anno 1972

I går besøgte vi den lille cafe og kafferisteri Anno 1972 i Nykøbing Falster. Cafeen drives af en kvinde fra Rwanda, hun er gift med en herre, som jeg kender fra et netværk jeg er med i. Cafeen er hyggeligt indrettet og rummer blandt meget andet et hav af kaffeplanter.

Annonciata, som kvinden hedder, rejser selv til landene omkring Rwanda og finder de kaffesorter, som hun vil importere, riste og sælge som hele bønner fra sit risteri. Eller hun laver kaffen på mangfoldige måder og serverer den i cafeen.

Jeg købte som første forsøg to slags kaffe, een fra Burundi og een fra Rwanda. Hun ristede bønnerne mens vi var der – og så nød vi da også en kop kaffe mens vi ventede, eller rettere lod os underholde af afrikansk musik, dans og fortællinger og samtaler med cafeens andre gæster.

Her til morgen har jeg kværnet kaffe fra Burundi i min lille kaffekværn og lavet mig en kop morgenkaffe. Kaffe på den måde er ikke bare kaffe, det er en stor nydelse.

Ja og så fik jeg en håndfuld friske kaffebønner, dem skal jeg så……..

Skriv et svar

