Så´ der surdejsbrød

Æblesurdejen har udviklet sig ualmindelig fint.

Rugsurdejen blev endog meget levende og klatrede som en anden stat stille grydelil ud over kanten af skålen og ud på hylden – men så lavede jeg brødet, det er dét til venstre. Det var i forgårs.

Hvedesurdejen var langsommere og jeg bagte brødet i går. Der blev så to brød, det er ikke alt man forstår, for dejen er i begge tilfælde lavet af den samme mængde surdej og 1 liter vand. Eller måske tog jeg kun 0,7 liter til rugsurdejen og noget af dén var jo vandret ud på hylden.

Brødene smager himmelsk og jeg glæder mig allerede til at bage næste gang. Nu hvor brødene har sat sig skærer jeg dem op og lægger dem i passende portioner i fryseren, for tiden er det kun mig, der spiser glutenholdige fødeemner, så der er brød nok til noget tid.

Surdej lavet på denne måde, på basis af æbler, skulle være robust og nemt kunne holde sig i længere tid – vi får se, eller ved jeg nu at det er pærelet at starte sin egen surdej. Eller skulle vi sige æblenemt?

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Det ser ud til at være ualmindelig flot udseende surdejsbrød, de smager sikkert også himmelsk.
    KH Mor

Skriv et svar

