Grønt er godt for ganen

groentfrahaven

I går havde vi spiseklub. Spiseklubben mødes hos 4 forskellige husstande, dvs. man skal om tirsdagen kun lave mad hver 4. uge, de resterende 3 tirsdage er det restaurant. Der er nu ikke noget krav om at det skal være noget særlig fancy mad, bare det som værten havde lyst og tid og kræfter og råd til netop dén dag.

Men jeg syns det er sjovt, som regel, og jeg havde inviteret nogle af de unge frivillige fra øen med, plus det endte med yderligere 2, så vi var 13 til bords.

Jeg havde også tænkt et par dage i forvejen, shit, hvad skal jeg lave, vi har vist ikke rigtig noget. Men vi havde da en selleri og en pose kartofler og det viste sig at der også lå en gammel broccoli i køleskabsskuffen. Ja, og rødbeder havde vi, jamen det var da herligt. Hvedemel havde vi også og en pakke smør og noget rapsolie. Og så bugner haven af grønkål lige nu og MASSER af urter, der pibler frem.

Så jeg besluttede at lave

rødbedecarpaccio – det er nemt, man koger rødbederne, piller dem og skører dem papirtyndt og hælder en dressing/marinade over

tærte med selleri, kartoffel og broccoli – det blev så en vegansk version, hvor jeg i stedet for æg bruger hørfrø og denne “æggemasse” var rørt op med masser af brændenælder, så der var et fint grønt låg på tærten

grønkålsalat med vegansk mayonæse dressing

Dagen før havde Mick sat kikærter i blød, de blev kogt og så lavede vi også en hummus.

Der kom mange kl fem og hjalp. Eet af mine talenter er åbenbart at have overblik i et køkken, så jeg kan sætte mange i gang og selve madlavningen bliver en fest. Og jeg elsker det. Det er bare noget af det bedste, køkkenet som summer af liv og folk, der gerne vil hjælpe. Det er magisk. Vi spiste efter planen kl . 18.30.

Og klokken 20 gik jeg durk i brædderne, en lang og god dag med masser af sol, men også sne, var ovre for mit vedkommende.

En ny dag er begyndt, fuglene kvidrer og jeg er i gang med at fortælle verden og omegn om mit enkle liv, som jeg er dybt taknemmelig for.

selskabet

Skriv et svar

