Indre og ydre solskin i den indre og den ydre have

Selv om det er regnvejr – hvad det er ligenu og det er supergodt for jorden – kan solen godt skinne indeni. Og selv om solen stråler fra en skyfri himmel, så kan det være gråt og overskyet, for ikke at sige decideret stormvejr, indeni.

Den indre og den ydre økologi har hver sit liv, sin cyklus. De mindre utrolig meget om hinanden, sådan oplever jeg det – men det er naturligvis ikke nogen videnskabelig, evidensbaseret teori. Mine elever og klienter synes bedre at kunne forstå enkelt symbolsprog end mangen en teoretisk udredning.

Ens egne  indre tilstande kan man til en vis grad kontrollere. Særligt i forhold til omverdenen kan man mere eller mindre vellykket sende de signaler, man selv vil. Hunde lader sig sjældent narre, det samme gælder små børn, men andre mennesker kan man langt hen ad vejen forstille sig overfor, ligesom man møder forstillelse.

Man kan træne sig i at se bagom. Acceptere sit egen indre vejr, så man ikke behøver at have det anderledes end man rent faktisk har det. Og man kan se andre mennesker sol bagved deres gråvejrssprægede facade eller omvendt.

At arbejde meditativt i en have er et glimrende redskab til at komme i egen indre accept og balance – og dermed også accept af andre. Jeg er 57 år nu og jeg er meget langt fra accepterende af både mit eget indre og andres. Men. Jeg er meget, meget, meget mere i balance og accept end jeg har været. Og hvor er det dejligt.

Både regn og solskin på såvel de indre som de ydre planer.

3 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Kierkegaard skriver, at man lever forlæns og forstår baglæns. Jeg tror, du går rundt og både lever og forstår samtidigt.
    KH mor

  2. Madame siger:

    Spændende tanker, kære Anne! Jeg synes, at nogle år på bagen hjælper med til at give denne ro, man som yngre manglede, og hvor man ofte var som et skib i stormvejr. Jeg føler lige som dig, at det at arbejde i haven giver en meditativ ro til noget vigtigt inden i os.

Skriv et svar

