Fuldmåne og havblik

Det har småregnet det meste af dagen.

Ikke så meget så man tænkte at man skulle tage regnbukser på, men alligevel så meget at stoffet på lårene af bukserne blev våd-fugtigt og kold-klamt af en 1 1/2 times gåtur med alle børnene ud efter juletræ og dekorationsgran  og efterfølgende cykeltur til færgen.

Med bussen hjem fra Maribo kom skumringen, mere rosa end næsten nogensinde. De feagtige tågeslør af fortættet vanddamp lå i lag i luften og tykninger af buske og gran anedes som gråblå silhuetter mod den rosa himmel.

I havnen skinende fuldmånen det bedste, den vidste og vandet var stille som blik.

Havblik er det, som jeg elsker allermest ved havet – hvis man da kan graduere og gradbøje kærlighed. Månen spejler sig i den blanke overflade som om den løber af sted ved siden af skibet i de små 12 – 13 minutter, som overfarten tager.

Det var et sådant nu at man skulle gå i vandet – hvilket jeg så ikke gør.

Det undrer mig at der er så relativt få, der bosætter sig ved havet. Jeg er priviligeret at bo her hvor andre rejser hen for at holde ferie og fri.

Månen viste vej i mørket, da jeg cyklede hjem fra færgen.

4 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Også her havde vi en ualmindelig stille dag vejrmæssigt, så det var dejligt at cykle. Og aftenen var med disse smukke rosa skumringsfarver, jeg tænkte på, om det mon varsler frost.
    KH mor

  2. Ja, de siger at i år er den første november måned nogensinde uden frostgrader. På et tidspukt skulle det jo komme, skulle man tro.,

  3. Marina siger:

    Så smukt skrevet. TAK.

Skriv et svar

