De dejligste tærter

Vi er med i en vegetarisk spiseklub. Torsdag aften mødes vi på skift rundt omkring hos hinanden. Værten har lavet mad, dækkt bord plus tager også opvasken. Det er et lille restaurant besøg, når man ikke selv er vært.

Når jeg er vært syns jeg det er sjovt at planlægge og tilberede måltidet. Jeg må gå i gang dagen før, da jeg som oftest ikke er hjemme før 16.30. Og vi spiser kl. 18.

Så i går gik jeg i gang.

Crecy pie skulle vi have, en god gammel opskrift fra Cranks. Og en porreflan. Plus noget råkost.

Smør havde vi kun dybfrosset, så jeg lavede tærtedejen af 150 gr hvedemel og 150 gr rugmel, salt, en anelse sukker, olivenolie, rismælk og lidt vand. Lod det stå og trække et par timer inden udrulning.
2 portioner, een til crecy og een til porre.

Crecy pie
350 gr gulerødder rives og svitses sammen med 350 gr hakkede løg. Simrer i 10 min. Tilsæt timian, lidt soya og lidt god madeddike. Salt og peber.
Lægges i en dejform og der lægge et dejlåg over. Dvs. man ruller 2/3 af dejen ud til at beklæde formen med, den sidste tredjedel bruges til låget.
Bages ved 200 grader i ca 40 min.

Porreflan
2 løg hakkes og 3 porrer skæres i tynde skiver. Svitses, simrer til det hele er blødt 10 – 15 min. Et bundt hakket persille i, salt og peber.
Ned i dejformen, overhældes med blanding af 3 æg, fløde (kan være animalsk eller vegetabilsk), salt og peber samt reven muskat. I gamle dage ville jeg have kommet reven ost i også, men ny tager jeg bare lidt soya. Og det smager fint uden ost.
Vi bruger den vegetabilske fløde.

 

2 comments

  1. Hej Anne det lyder rigtig lækkert håber I alle nød det jeg blir helt sulten ; )
    ses lørdag
    Knus fra Århus

Skriv en kommentar