Vel afviklet Tango Retreat

tango1Weekenden gik med Tango Retreat.

5 par var her og de to par overnattede ovre hos Eva i nr. 24. Ulla, som ses på billedet, dansende aftenens lille opvisning med sin mand John, er lærer i argentinsk tango. Hun er lidt af et multitalent, men jeg har hende mistænkt for, at det hun allerbedst kan lide – stort set om hun får penge for det eller ej – det er danse argentinsk tango og at formidle dansens mange lag og facetter til andre mennesker. Jeg er helt vild med hendes måde at gøre det på – så selv om det på tango retreat ikke på dén måde handler om at blive dygtig til at danse tango, så betyder det meget at læreren faktisk er god. Og det er hun! Jeg er selv gammel standarddanser og argentinsk tango er på alle måder meget anderledes. Ja, og så danser jeg jo folkedans – men her syns jeg faktisk godt at man kan bruge noget af det, som Ulla formidler.

Men det var ikke kun tango, det var også retreat. Hvad betyder retreat? Ja, jeg har skrevet spalte op og spalte ned på min hjemmeside, men helt enkelt så betyder det her på Fejø og i min version: fordybelse og nærvær. Når folk kommer parvis, som de fleste gør til tango retreat, så handler det om at skærpe sanserne og lytte indad til kroppen og mærke hvordan kroppen sender og modtager signaler til partneren og resten af verden og omegn for den sags skyld. Denne del af det, fordybelses- og nærværstræningen tager jeg mig af. Denne gang havde vi flettet det sammen, hvor vi på vores første tango retreat i januar havde delt det op med tango om lørdagen og nærværstræning og bodyfocus om søndagen. Det fungerer rigtig godt når det er vævet sammen. Som løg og gulerødder i det samme bed.

Vi taler ikke om det – som man ville gøre hvis det var gruppeterapi. Men det er tydeligt at se på folks ansigter hvordan de bliver bløde. Og det er fra denne blødhed, mildhed, omsorg – som vi alle har i os – at vækst på de indre planer sker. Selve evnen til at være med det, som er – accepten – det er det, der dybest set modner os som mennesker. At vi så også kan træne vores rationelle potentiale og blive skarpe og præcise, det er en anden historie, som også er vigtig. Men det er ikke mit domæne. Ej heller evnen til at GØRE – jeg er faktisk meget god til det selv, at få fingeren ud og få skabt nogen resultater – men det er ikke dét, som jeg ønsker at formidle og træne andre i, selv om det er nok så vigtigt.

Morgenmaden serveres på en individuel bakke, man krydser af hvad man vil have og så får man netop dét og man kan sidde og spise morgengrim og uforstyrret på sin balkon eller i sin seng – frem for at man skal sidde sammen med andre og være social når man lige er vågnet.

Disse fotos er taget af Abelone Glahn. Tak.

morgenbakke

2 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Du har virkeligt et lille paradis på Fejø.

  2. evp siger:

    Som altid dejlige billeder til en dejlig tekst. Fejø bliver sikkert husket i manges hjerter pga sådanne arrangementer.
    KH mor

Skriv et svar

